Det här tycker våra hyresgäster

Händer som håller i skyltar med olika procentvärden på

Under våren 2024 fick vi genom vår hyresgästenkät ta del av våra hyresgästers upplevelser av att ha EHB som hyresvärd och hur de trivs med att bo hos oss.

9 av 10 av våra hyresgäster rekommenderar EHB som hyresvärd! Det är vi otroligt glada och stolta över! Våra hyresgäster ger oss helhetsbetyget 92 % vilket placerar oss bland de 25 % bästa hyresvärdarna i Sverige!

82,5 procent av våra hyresgäster tycker att EHB vidtar åtgärder när de har lämnat synpunkter. Vårt resultat på den frågan är bland de 25 procent bästa hyresvärdarna i Sverige!

På den här sidan kan du ta del av fler resultat som gäller för hela vårt bestånd!

Utmärkelse med en stjärna i mitten


Blått hus med ett vitt hjärta i

91 procent trivs i sin bostad.

Blå kartnål på en karta

88 procent trivs i sitt bostadsområde och nära på lika många kan rekommendera någon att flytta dit.

Blå hand som gör tumme upp

90 procent trivs med EHB som hyresvärd och lika många kan rekommendera EHB som hyresvärd!


Serviceindex

Vårt serviceindex för år 2024 ligger på 85 procent vilket är vårt högsta resultat någonsin. Ett av våra långsiktiga strategiska mål är att vara bland de 25 procent bästa hyresvärdarna i Sverige inom serviceindex och i år uppnår vi det!

I serviceindex ingår frågor inom områdena:

  • ta kunden på allvar
  • hjälp när det behövs
  • trygghet
  • rent och snyggt.

Ta kunden på allvar

Två blåa händer som skakar hand

91 procent av våra hyresgäster upplever att vi tar kunden på allvar. Det är det högsta resultatet någonsin sedan vi började göra undersökningar år 2013. Resultatet ligger bland de 25 % bästa hyresvärdarna i hela Sverige.

Hjälp när det behövs

Människofigur med mantel i superhjälteposering

92 procent av våra hyresgäster tycker att de får hjälp av oss när det behövs. Det resultatet ligger bland de 25 % bästa hyresvärdarna i hela Sverige.

Trygghet

83 procent av våra hyresgäster är nöjda med tryggheten. Det är det högsta resultatet någonsin sedan vi började göra undersökningar år 2013. Resultatet ligger även över branschens medelvärde.

Av de som inte är nöjda tycker de flesta att förrådens säkerhet mot inbrott och den personliga tryggheten i källaren kan förbättras.

En blå sköld med ett vitt hänglås på

Förrådens säkerhet

Vi har genomfört flera åtgärder för att öka säkerheten och har noterat en minskning av inbrott i förråd. Hyresgästerna upplever att det har förbättrats med 6 procent jämfört med enkäten för år 2022. Resultatet ligger över branschens medelvärde. Vi samarbetar även med Polisen, Enköpings kommun och andra myndigheter i vårt gemensamma trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete.

Blå sköld med vit ikon för en person

Personliga tryggheten i källare

Vi ser kontinuerligt över och genomför trygghetsskapande åtgärder i allmänna utrymmen. Vi har ökat säkerheten i flera fastigheter genom att installera passersystem samt närvarobelysning och vi planerar att fortsätta det arbetet. Hyresgästerna upplever att det har förbättrats med 5 procent jämfört med enkäten för år 2022. Resultatet ligger över branschens medelvärde.

Rent och snyggt

76 procent av våra hyresgäster tycker att det är rent och snyggt. Det är det högsta resultatet någonsin sedan vi började göra undersökningar år 2013. Resultatet ligger även över branschens medelvärde.

Av de som inte är nöjda tycker de flesta att avfallshanteringen och städningen av tvättstugan kan förbättras.

Blått avfallskärl med vit triangelformad returlogo av tre pilar

Avfallshantering

Vi lägger stora resurser på att åtgärda nedskräpning, felsorteringar och dumpning av avfall. Vi genomför även flera olika informationsinsatser kring avfallshanteringen och uppdaterar skyltningen i många av våra miljörum för att tydliggöra och inspirera fler till att sortera mer av sitt avfall!

Blå tvättmaskin

Städning av tvättstuga

Vi kommer se över våra rutiner för städning av tvättstugan, förtydliga regler och städ­instruktioner och förenkla för er att se när vi senast städade. Utöver den veckovisa städningen som EHB gör, ska alla städa efter sig vid varje tvättpass. Vi ska se till att det alltid finns städmaterial så att det finns bra förutsättningar att göra det. Städar alla noga efter sig får det stor positiv effekt på upplevelsen!

Så här genomför vi undersökningen

Vartannat år ber vi våra hyresgäster att dela med sig av sina upplevelser i vår hyresgästenkät. Svaren vi får från den ger oss insikt i vad våra hyresgäster tycker att vi gör bra och vad vi kan göra bättre. Vi kan också jämföra våra resultat med andra hyresvärdar i Sverige.

Enkäten skickas ut av en extern tjänst som säkerställer att alla svar förblir anonyma.

Svarsfrekvens

År 2024 svarade 66 procent av de 2 670 hushåll som fick enkäten. Det var fler som svarade än vad det någonsin har varit!

Enkäten skickades först ut digitalt och fanns på 15 språk. 81 procent av de som svarade gjorde det digitalt. De som inte svarade digitalt fick enkäten på papper via post. 

Det här gör vi med svaren

Vi analyserar svaren både i sin helhet och per bostadsområde. Ibland går vi ännu djupare ända ner på byggnadsnivå om det är något i svaren som avviker.

Svaren ger oss vägledning i planeringen av vad vi ska genomföra under de närmaste åren.