När du bor hos EHB ingår ett antal tv-kanaler och internet med 0,5 mbit/sekund i din hyresavgift. För att få tillgång till tjänsterna som ingår kan du behöva beställa dem, det beror på vart du bor. 

EHB:s fastigheter har öppet fibernät och du kan själv välja att beställa ytterligare tjänster. Du betalar själv kostnaderna för dessa.

Mer information om hur du beställer tjänster har vi samlat på den här sidan!


Beställ tv-kanaler som ingår

För att beställa tv-kanaler som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan om du bor på:

  • Eiravägen
  • Friggavägen
  • Rombergsgatan 30, 34 och 40
  • Skolvägen
  • Verkstadsvägen

Observera! Bor du på någon av våra övriga adresser behöver du inte beställa tv-kanalerna som ingår i hyresavgiften. Boxen är redan installerad i din bostad och du ansluter tv:n och gör en kanalsökning!

Instruktion för att beställa

För att beställa tv-kanaler som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan:
  1. Fyll i din gatuadress. Välj din bostad som dyker upp i rullistan Välj lägenhet.
  2. Klicka därefter på knappen med texten Beställ tjänster! som dyker upp.
  3. Filtrera genom att välja alternativet Allente i rullistan Välj tjänsteleverantör och alternativet TV i rullistan Filtrera på. Övriga leverantörer erbjuder inte tv-tjänsten som ingår i din hyresavgift.
  4. Klicka på knappen Se erbjudande för alternativet som heter Allente Grundpaket basic och som inte har några kostnader eller bindnings- eller uppsägningstid.
  5. Klicka därefter på knappen Välj tjänst och fyll i dina uppgifter om du vill beställa tjänsten. Tv-boxen lånar du av dem kostnadsfritt.
Vissa TV och telefonitjänster går att beställa men inte aktivera via portalen eftersom några tjänster kräver en telefonidosa eller TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras till dig.
Vid nyinflyttning var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill få utrustningen skickad till din gamla eller nya adress vid beställning.

Få hjälp att beställa via telefon

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör kan du kontakta Global Connects kundservice via telefon 0200-43 00 00.

Beställ internet som ingår

För att beställa internet med 0,5 mbit/sekund som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan.

I din hyresavgift ingår internet med 0,5 mbit/sekund. Det räcker oftast för att läsa nyheter och tidningar via internet, betala räkningar via internet eller skicka e-post.

Instruktion för att beställa

För att beställa internet med 0,5 mbit/sekund som ingår i din hyresavgift följer du instruktionen nedan.
  1. Fyll i din gatuadress. Välj din bostad som dyker upp i rullistan Välj lägenhet.
  2. Klicka därefter på knappen med texten Beställ tjänster! som dyker upp.
  3. Välj tjänsteleverantör Bitcom, Bredband2 eller Junet i rullistan Välj tjänsteleverantör. Övriga leverantörer erbjuder inte internettjänsten som ingår i din hyresavgift.
  4. Klicka på knappen Se erbjudande för alternativet med hastighet 0.5/0.5 mbit/s och som inte har några kostnader eller bindnings- eller uppsägningstid.
  5. Klicka därefter på knappen Välj tjänst och fyll i dina uppgifter om du vill beställa tjänsten.

Få hjälp att beställa via telefon

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör kan du kontakta Global Connects kundservice via telefon 0200-43 00 00.


Beställ egna tjänster

Via Global Connects webbplats kan du beställa tjänster som levereras via bredband av en mängd olika leverantörer. Det innebär att det finns ett utbud för alla, oavsett om du enbart betalar räkningar och läser tidningen på nätet eller om du arbetar eller studerar hemifrån. Även för dig som inte har någon dator eller surfplatta så finns telefoni- och tv-tjänster att titta närmare på!

Du betalar själv kostnaderna för dessa tjänster.

Vissa TV och telefonitjänster går att beställa men inte aktivera via portalen eftersom några tjänster kräver en telefonidosa eller TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras till dig. Vid nyinflyttning var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill få utrustningen skickad till din gamla eller nya adress vid beställning.

Direktanslut dig via Global Connects portal

  1. Koppla in din dator till bostadens bredbandsuttag med hjälp av en nätverkskabel. Öppna datorns webbläsare så startar portalen automatiskt. Om portalen inte startar prova med ett annat uttag.
  2. Välj tjänst och leverantör.
  3. Bekräfta din beställning genom att fylla i dina personuppgifter för kontakt– och fakturainformation. Bekräfta uppgifterna och klicka på beställ.
  4. Nu är tjänsten aktiverad! Vänta i cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet som vanligt. Nu kan du koppla in eventuell annan utrustning, som till exempel en trådlös router och använda den som tidigare.

Få hjälp att beställa via telefon

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör kan du kontakta Global Connects kundservice via telefon 0200-43 00 00.


Support

Vill du göra en serviceanmälan, få support eller ställa fakturafrågor som gäller de digitala tjänster som du har beställt kontaktar du din leverantör.

Global Connects webbsida för support finns information som ger svar på de vanligaste frågorna och filmklipp som visar hur du gör olika saker.

Driftstörningar

På Global Connects webbsida för driftinformation finns länkar till leverantörernas webbsidor för driftinformation och support. På din beställningsbekräftelse eller faktura hittar du också kontaktuppgifter.

Efter elavbrott

Om dina tjänster inte fungerar efter ett elavbrott så kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att:

  1. Dra ur strömkabeln ur tjänstefördelare, tv-box och telefonidosa.
  2. Vänta 10 sekunder.
  3. Sätt därefter i strömkabeln igen.

Om felet kvarstår efter att utrustningen startats om, kontaktar du din leverantör.