Serviceanmälan & driftinfo

Man iklädd rutig skjorta och vit t-shirt, har skägg och mustasch och håller händerna på huvudet med förvånat ansiktsuttryck. Gul bakgrundsfärg.

Det finns flera sätt som du kan göra en serviceanmälan på, beroende på om ditt ärende är akut eller inte. På denna sida hittar du information om hur du ska göra din serviceanmälan!

Kika gärna längre ner på sidan där du hittar instruktioner för hur du gör så att vi kan komma in i din bostad för att åtgärda din serviceanmälan även om du inte är hemma. Du kan även titta på våra filmklipp med tips på hur du kan åtgärda enklare problem själv!

Driftinformation

Du kanske upplever en driftstörning som någon kanske redan har anmält? Här hittar du inrapporterade akuta driftstörningar och planerade åtgärder som resulterar i driftstörningar:

DRIFTINFORMATION


Akuta serviceärenden - RING!

Ibland inträffar allvarligare fel i din bostad som är ett akut ärende. Ett akut ärende anmäler du alltid via telefon. Exempel på akuta ärenden är:

  • Vattenläcka
  • Inget varm- eller kallvatten
  • Ingen värme alls i bostaden
  • Stopp i avlopp
  • Strömavbrott
  • Utelåsning
  • Skadad ytterdörr eller trasigt fönster
  • Kylskåp eller frys som slutat fungera
  • Analog TV 

Anmäl alltid ett akut ärende via telefon 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Inträffar ett akut ärende utanför EHB:s telefontider anmäler du via vår jourtelefon 0171-62 58 58.

Om du blir utelåst från din bostad utanför telefontid kontaktar du din låssmed (bor du på Friggavägen eller Eiravägen ska du ringa 0171-62 58 58).

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.

Icke-akuta serviceärenden

Ärenden som inte är akuta kan du anmäla på tre olika sätt; via Mina sidor på ehb.se, e-post eller telefon. Gör gärna anmälan för ärenden som inte är akuta via Mina sidor eller via e-post om du har möjlighet!

Serviceanmälan för icke-akuta ärenden gör du enklast dygnet runt genom att logga in på Mina sidor på ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

När du är inloggad klickar du på fliken Kontrakt och en bit ner klickar du på funktionen Skapa serviceärende. Därefter klickar du på Skapa ett nytt serviceärende.

Skärmdump på funktionen Skapa serviceärende under fliken Kontrakt på Mina sidor

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

Du kan även göra serviceanmälan för icke-akuta ärenden genom att skicka ett mail till info@ehb.se! Flexibelt för när det passar dig!

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

Har du inte möjlighet att göra serviceanmälan via Mina sidor eller e-post kan du självklart ringa oss på 0171-62 58 20 under våra telefontider.

Telefontider

  • Måndagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Tisdagar klockan 10:00-12:00, 13:00-18:00
  • Onsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Torsdagar klockan 07:30-12:00, 13:00-16:00
  • Fredagar klockan 07:30-14:30 (under juni, juli och augusti stänger vi klockan 14:00)

Vänligen observera att vi har lunchstängt måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 12:00-13:00.

När anmälan är gjord kan du sedan följa ditt ärende via Mina sidor.

För följande ärenden gör du inte en serviceanmälan till EHB, utan kontaktar EHB:s samarbetspartners direkt istället: 

För hissrelaterade ärenden har vi tre olika samarbetspartners beroende på vilken adress hissen tillhör. Vilket företag som du ska kontakta där du bor framgår via informationen på trapphustavlan och på hissen.

Står bilar felparkerade på våra parkeringar anmäler du det genom att ringa till 0171-62 58 58.

För ärenden som gäller de digitala tjänster som du har beställt kontaktar du din leverantör. På EHB:s kommunikationsoperatör Open Universe webbsida för driftinformation finns länkar till leverantörernas webbsidor för driftinformation och support.


Få din serviceanmälan åtgärdad, även om du inte kan vara hemma!

Dörr med nyckeltub

Har du en dörr med nyckeltub? Titta på filmklippet för att se hur du hänger nyckeln i tuben så att vi kan komma in i din bostad med en servicenyckel för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma! Hänger du inte någon nyckel i tuben kan vi inte komma in med servicenyckel. Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska samt somaliska.

Hand på ett handtag som sitter på en ytterdörr

Dörr med serviceläge

En del lägenhetsdörrar i vårt bestånd har en låscylinder som kan ställas i serviceläge med lägenhetsnyckeln. Har du en sådan låscylinder kan du ställa låset i en vinkel som motsvarar "klockan 10". Då kan vi komma in i din bostad med en servicenyckel för att för att åtgärda din serviceanmälan, även om du inte kan vara hemma. Dörren kommer fortfarande bli låst när du låser. Ställer du låset i en vinkel som motsvarar "klockan 12" kan vi inte komma in med servicenyckel.

Bilden visar hur en låscylinder kan ställas i serviceläge med lägenhetsnyckeln. Har din lägenhetsdörr inte en sådan låscylinder går det inte att göra detta.

Har du en dörr med ett svart reglage ovanför låset på insidan av din dörr ska du skjuta reglaget till höger för att ställa låset i serviceläge. Dörren kommer fortfarande bli låst när du låser, men vi kan då komma in med vår servicenyckel. Skjuter du det svarta reglaget till vänster kan vi inte komma in i din bostad med vår servicenyckel.